Altia saavutti poikkeuksellisesta vuodesta huolimatta useita merkittäviä virstanpylväitä vastuullisuustyössään vuonna 2020. Loppuvuodesta esiteltiin uraauurtava tuoteinnovaatio Koskenkorva Vodka Climate Action, maailman ensimmäinen uudistavasti viljellystä ohrasta valmistettu vodka. Lisäksi Altia ylitti tavoitteensa sekä tuotteissaan olevan sokerin määrän vähentämisessä että matala-alkoholisten tuotteiden osuuden kasvattamisessa.
Altian toimintaa ohjaa uusi, vuoteen 2030 ulottuvan vastuullisuustiekartta, jonka keskeisenä tavoitteena on hiilineutraali tuotanto vuoteen 2025 mennessä. Uuden tiekartan käyttöönotto käynnistyi lupaavasti, ja muutamia pitkän aikavälin tavoitteita ylitettiin jo ensimmäisen vuoden aikana. Esimerkiksi matala-alkoholisten tuotteiden osuus kasvoi 16 %:iin (tavoite 10 % vuoteen 2030 mennessä), ja sokerin määrää tuotteissa vähennettiin 13 % vuoden 2018 lähtötasoon verrattuna (tavoite 10 % vuoteen 2030 mennessä).
Huhtikuussa 2020 Altian vastuullisuustyö palkittiin yhteiskuntavastuuta mittaavassa EcoVadis-arvioinnissa parhaalla Gold Medal -luokituksella. Altia arvioitiin 55 000 yrityksen joukosta parhaan 2 %:n joukkoon. Altia sai kiitosta erityisesti kehittyneestä ympäristöasioiden hallinnointijärjestelmästä.
Altia raportoi vuoden 2020 tärkeimmistä vastuullisuustapahtumista sekä yritysvastuun luvuista 25.2. julkaistussa vuosikertomuksessaan.
Koskenkorvan tislaamon pitkäjänteinen vastuullisuustyö tuottaa tulosta
Palkitulla Koskenkorvan tislaamolla on vähennetty hiilidioksidipäästöjä jo 58 % vuoden 2014 lähtötasoon verrattuna, ja vuonna 2020 höyryenergian tuotannossa saavutettiin 65 %:n omavaraisuusaste. Tislaamon kierrätys- ja uudelleenkäyttöaste on 99,6 %.
Altian fossiiliset hiilidioksidipäästöt vähenivät vuoden 2020 aikana, mutta kokonaispäästöt nousivat hetkellisesti Koskenkorvan tehtaalla kasvaneen tuotantovolyymin takia. Tämä johtui muun muassa käsidesinfiointiaineen raaka-aineena käytetyn teknisen etanolin tuotannon lisääntymisestä koronapandemian aikana. Fossiilisia päästöjä saatiin alennettua muun muassa ottamalla ohrankuoren rinnalle kaurankuorta oman biovoimalaitoksen polttoaineeksi. Lisäksi vuoden aikana aloitettiin useita projekteja, jotka vievät tislaamoa kohti hiilineutraalia tuotantoa vuonna 2025 ilman kompensaatioita.
Altia merkittävässä yhteiskunnallisessa roolissa koronapandemian torjumisessa
Pandemian aikana Altia vastasi käsidesinfiointiaineessa käytettävän teknisen etanolin kasvavaan kysyntään merkittävällä panostuksella. Kysynnän ollessa huipussaan Altia toimitti päivittäin raaka-ainetta noin 200 000 puolen litran käsidesinfiointipullon valmistukseen.
”Koskenkorvan tislaamo toimi täydellä kapasiteetilla vuonna 2020, ja käytimme 214 miljoonaa kiloa suomalaista ohraa – enemmän kuin koskaan aiemmin”, Altian toimitusjohtaja Pekka Tennilä kertoo.
Ympäristöystävällisempiä juoma- ja pakkausratkaisuja
Altia jatkoi pitkäaikaista yhteistyötään Baltic Sea Action Groupin ja paikallisten viljelijöiden kanssa, ja sadoille viljelijöille koulutettiin ilmastonmuutosta hillitsevän regeneratiivisen eli uudistavan viljelyn metodeja. Uudistavasti viljellystä ohrasta valmistetaan myös keväällä 2021 markkinoille saapuva tuoteinnovaatio, Koskenkorva Vodka Climate Action, joka on lajissaan maailman ensimmäinen.
Altia lanseerasi vuonna 2020 uudet PET-muovipullot, joiden raaka-aineesta 25 % on rPET-kierrätysmuovia. Tavoitteena on siirtyä käyttämään pakkauksissa kokonaan rPET-materiaalia vuoteen 2030 mennessä, EU:n vaatimustasoa nopeammin. Lisäksi Altian pienten PET-pullojen kierrätysaste saatiin Suomessa kasvamaan 20 % kuluttajille suunnatun kampanjan johdosta.
Terveys ja turvallisuus etusijalla
Koronapandemian aikana Altiassa on panostettu entisestään työturvallisuuteen ja -terveyteen sekä kehitetty turvallisempia työtapoja. Sairauspoissaolojen määrä tunneissa tehtyjä työtunteja kohden säilyi hyvällä noin 4 %:n tasolla. Työtapaturmista johtuvien poissaolojen määrä laski jälleen (LTIF 7, 2019: 9), ja Altia on vakaasti matkalla kohti vuodelle 2030 asetettua keskeistä tavoitetta: nolla tapaturmista johtuvaa poissaoloa.
Altian pyrkii vastuulliseen yrityskansalaisuuteen myös tuotantoketjunsa osalta. Vuonna 2020 vain 2 % ostoista tehtiin amforin luokittelun mukaisista riskimaista. Auditointeja ei voitu kuluneena vuonna toteuttaa pandemian aiheuttamien rajoitusten vuoksi, mutta niitä tullaan jatkamaan suunnitellusti tilanteen parannuttua.
”Olen tyytyväinen vuoden saavutuksiimme vastuullisuudessa. Jatkamme vastuullisuustiekarttamme mukaisten tavoitteiden eteen työskentelyä sekä palkittua tuotekehitys- ja innovaatiotoimintaa kohti vastuullisempaa juomakulttuuria ja maailman vastuullisimmin tuotettua viljaviinaraaka-ainetta”, Pekka Tennilä tiivistää.
Altian vastuullisuuden avainluvut 2020:
2020 | 2019 | 2018 | |
Ohran käyttö (milj. kg) | 214 | 211,5 | 211,7 |
Vähennys Koskenkorvan tehdasalueen CO2-päästöissä vuoteen 2014 verrattuna | 58 % | 58 % | 54 % |
Keskimääräinen jätteiden kierrätys- ja hyötykäyttöaste | 99,5 % | 99,5 % | 99,7 % |
Matala-alkoholisten ja alkoholittomien tuotelanseerausten määrä | 10 | 24 | 13 |
Altian valmistamien tuotteiden keskimääräinen alkoholipitoisuus (til-%) | 29,7 % | 31,3 % | 31,3 % |
Tapaturmista johtuvien poissaolojen määrä (LTIF) | 7 | 9 | 12 |
Petra Gräsbeck
Viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja
040 767 0867
petra.grasbeck@altiagroup.com
Altia on johtava pohjoismainen alkoholijuomayhtiö, joka toimii Pohjoismaissa ja Baltiassa viinien ja väkevien alkoholijuomien markkinoilla. Altia haluaa tukea modernin, vastuullisen pohjoismaisen juomakulttuurin kehitystä. Altian keskeiset vientibrändit ovat Koskenkorva, O.P. Anderson ja Larsen. Muita ikonisia pohjoismaisia brändejä ovat muun muassa Chill Out, Blossa, Xanté, Jaloviina, Leijona, Explorer ja Grönstedts. Altian liikevaihto oli 342,4 miljoonaa euroa vuonna 2020, ja yhtiö työllistää noin 650 ammattilaista. Altian osake on listattu Nasdaq Helsingissä. www.altiagroup.fi.