Maailmassa on tänään jälleen enemmän tietoa tarjolla kuin mitä sitä oli eilen, ja huomenna on jälleen enemmän kuin tänään. Netissä olevan tiedon määrä lisääntyy koko ajan. Jo vuonna 2011 99 % uudesta tiedosta syntyi suoraan digitaaliseen muotoon, kun vielä 2002 analogista tietoa syntyi enemmän kuin digitaalista. Vuonna 2018 konsulttiyhtiö IDC arvoi, että maailmassa oli 30 zetabittiä digitaalista tietoa ja esimerkiksi mobiililaitteita on maailmassa noin 5 miljardia kappaletta! IDC on arvioinut myös, että iOT eli Internet of Things tuo tullessaan yhtä paljon dataa vuonna 2025 kuin mitä kaikkiaan dataa oli tarjolla vuonna 2020!
Tieto auttamaan käytännössä
Koska tietoa on niin paljon saatavilla, on myös syntynyt uusia palveluita sitä hyödyntämään. Esimerkiksi jos olet rahapelien ystävä, https://www.parhaatnetticasinot.org/bonukset/ sivusto kertoo sinulle eri kasinoiden saatavilla olevista bonuksista. Bonukset ovat nettikasinoiden tapa tarjota uusille sekä vanhoille pelaajille rahanarvoisia etuja ja tarjota jotain sellaista, mitä kilpailijat eivät välttämättä tarjoa.
Markkinoilla on niin paljon erilaisia pelimahdollisuuksia, että niiden rinnalle on syntynyt kymmeniä, jollei satoja erillisiä sivustoja, joille on kerätty eli sivustojen tarjouksia ja pelejä. On myös erikseen sivustoja, joilla arvostellaan pelejä sekä itse sivustoja. Monet näistä sivuista ovat mahdollisia siksi, että tarjolla on entistä enemmän tietoa – ja koska tietoa on paljon, tarvitaan väliportaita, jotka muodostavat kanavia tiedon rajoitetulle lukemiselle.
Erilaiset kasinobonukset
Euroopan tasolla rahapelaajilla on tarjolla suomenkielisinäkin noin sata eri pelisivustoa, joista yli 90 % tarjoaa jonkinlaisia bonuksia. Bonuksia on tarjolla sekä uusille pelaajille, että jo kauemmin kasinoiden asiakkaina olleille.
Vanhanaikaiset bonukset ovat sellaisia, joiden avulla asiakkaat pääsevät esimerkiksi matkoille tai osallistumaan konsertteihin tai vaikka jalkapallo-otteluihin. Mutta nykyään pelaajat kaipaavat enemmän suoranaisia rahallisia etuja, ja siksi monet nettipelien operaattorit ovat ottaneetkin tarjontaan myös ns. bonusrahaa. Bonusraha on rahanarvoinen etu, jota kasinot voivat tarjota pelaajan itsensä tekemiä talletuksia vastaan. Tarjolla voi olla pieniä 50 euron etuja tai sitten suurempia satojen eurojen bonusrahoja. Bonusrahalla pelaaminen on kuin pelaisi oikealla rahalla. Ainoa ero on, että bonusrahaan liittyy lähestulkoon aina kierrätysvelvoite, eli raha pitää pelata vähintään keskimäärin 35 kertaa, ennen kuin bonusrahasta on syntynyt oikeata kotiutettavaa rahaa.
Muita bonusetuja ovat erilaiset arvontalipukkeet, ilmaiset pelikierrokset ja muut vastaavanlaiset edut. Jotkut operaattorit ovat jopa kehittäneet erilaisia pelaamiseen liittyviä kilpailuja sivustoilleen, joiden palkintona on sitten näitä bonusetuja tai jopa käteistä rahaa.
Esimerkiksi uusi kasinon pelaava ja talletuksen tekevä asiakas voi parhaimmillaan saada satoja ilmaisia pelikierroksia ja jopa 100 % edestä bonusrahaa talletusta vastaan pelaamisensa aloittamiselle. Pelaaja voi vielä jopa hakea tämän tarjouksen usealta pelioperaattorilta ja näin saada yhteensä jopa yli 1000 ilmaista pelikierrosta, joilla jokaisella hänellä on yhtä suuret mahdollisuudet voittaa kuin kenellä tahansa muullakin pelaajalla.
Datan määrä ylikasvaa?
Ciscon Tim Stack arvioi jo vuonna 2018, että IoT-dataa tuotetaan globaalisti jo viisi kvintiljoonaa tavua päivässä. Kvintiljoonassa on 18 nollaa. Datan määrän jatkuvaan kasvamiseen on nyt lisätty oheen uhkatekijä, mikä liittyy tallennustilan määrään – koska tulee raja vastaan, että digitaalista tietoa on yksinkertaisesti liikaa? Jos vuosia sitten otimme valokuvia vain sen 24 kappaletta, minkä kameran filmi mahdollisti, otamme nykyään sen verran kuvia puhelimellamme päivässä ja jaamme ne sosiaalisiin medioihin, tallennamme omalle tietokoneelle sekä omalle pilvitallennustilaamme. Datasta syntyy siis moninaisia kopioita eri paikkoihin ja niin kauan kuin digitaalinen tieto on eri paikoissa, sitä enemmän tiedosta alkaa olla saman tiedon kopioita. Nyt käynnissä onkin tekninen kilpajuoksu siitä, mikä yritys keksii, miten järjettömän massan tieto voidaan yhdistää, ja käyttää hyödyllisesti siten, että tiedon tilantarve kenties jopa pienenisi tulevina vuosikymmeninä. Samalla kuitenkin pitää ymmärtää, että suuri osa väestöstä on yhä ilman tietotekniikkaa, ja miljoonat ihmiset ovat vielä tulossa digitaalisen tiedon käyttäjiksi lisää tulevien vuosien aikana.